Köszönöm az orvosoknak
Farill – Glusker – Parrés
és Dr. Enrique Plaimera
Sanchez Palomera
Köszönöm a nővéreknek
a hordágyvivőknek a
takaítónőknek és a többi dolgozónak
a British Hospitalban –
Köszönöm Dr. Vargasnak,
Navarrónak, Dr. Polónak és a saját
akarat-
erőmnek. Remélem,
vidám lesz a búcsú, remélem
nem térek vissza soha –
FRIDA
Azóta már az irodafalon lógnak :)
„Az ember halálfélelemből nem osonhat keresztül lábujjhegyen az életen.”
Pjotr Iljics Csajkovszkij
Ádám 10 pontos monológja arról, hogy kik rohadjanak meg:
1. Elsősorban rohadjanak meg azok, akik gyermekeket bántalmaznak vagy szexuálisan visszaélnek vele. Nyilván ők rohadjanak meg a legjobban!
2. De ugyanúgy rohadjanak meg, akik ezt hagyják, és aztán az elkövetőnek a pártjára állnak. Főleg, hogy csomószor ezek azok, akikre rá vannak bízva a gyerekek.
3. Rohadjanak meg azok, akik ezeket megpróbálják eltussolni vagy a szőnyeg alá söpörni. Akik most nagyon sokan vannak amúgy, és ez nagyon szomorú.
4. Rohadjanak meg azok is, akik mentegetik ezeket a szörnyeket, és lehet, hogy csak gyávaságból, mert félnek szembenézni, hogy ezek a szörnyek közülük kerültek ki, az ő közegükből jönnek. Ezzel nem néznek szembe, hanem inkább lehunyják a szemüket. Mennyire gyávák!
5. Rohadjanak meg azok is, akik azért kapják a fizut, hogy tereljék el ezekről a témákról a közbeszédet, és hazudjanak erről, nehogy valami valós felelősségvállalást kelljen csinálnia az államnak.
6. Rohadjanak meg azok is, akik ezeket az embereket mentegetik, csak azért, hogy nehogy valami pozíciójukat veszélyeztesse a dolog, valami politikai pozíciójukat. Ez az egész ügy! Szerintem ilyet is láttunk az elmúlt napokban. Te láttál ilyet? Én láttam ilyet.
7. És rohadjanak meg ezek a kedves döntéshozók is, akiket lehet, hogy név szerint föl se kell sorolni, de amúgy tudjuk, hogy kikről van szó. Akik ahelyett, hogy ezzel szembenéznének, csak pánikolnak azon, hogy vajon ki veszíti el a hatalmát, miközben telibe szarják, hogy kik az igazi felelősök. Azt is telibe szarják, hogy megoldják ezt a rendszerszintű problémát, mert ez azt jelenti, hogy be kéne ismerni, hogy eddig vállalhatatlanul működött ez az egész rendszer, és ezt azért mégse lehet beismerni. Úgyhogy inkább a homokba dugják a fejüket, meg politikailag is úgy gondolják, hogy eggyel jobban járnak. És ezt nem szabadna hagyni!
8. Rohadjon meg minden ember, aki még most sem képes kiállni a gyerekek mellett, mert még véletlenül rossz fényt vetne a szeretett pártjára.
9. És rohadjon meg a társadalom is, akik egy ilyen egyértelmű dologból (tényleg nagyon egyértelmű dolog), itt is homokba dugják inkább a fejüket, csak nehogy be kelljen látni, hogy van valami igazság abban, hogy itt probléma van. Jobb, hogyha nem kell kiállni semmi mellett, mert az most „kikkel állok ki”, meg „milyen meneten”, meg „felszólalok”… inkább kussolok. Ezek az emberek is rohadjanak meg!
10. Rohadjon meg az is, aki uszít, terel vagy hallgat, miközben lenne lehetősége tenni valamit ez ellen.
A mai nap krónikája ötkor.
Lányom, öcsém, fiam. Anyu is majd este még. Szolnokról és Fehérvárról két-két kolléganőm, a volt kolléganőm, a főnök asszisztense, két alig ismert, nem túl régi, de távoli kolléganő (ők inkább ügyfelek, de cégcsoporton belül szolgáltatok, tehát kolléganők :)). Egy kolléga (ügyfél), aki kérdezett valamit telefonon, és a köszönöm után hozzátette.
Az iroda két kolléganője meg nem. Jó hogy nem sütöttem meg a cukormentes almáspitét. Dögrováson voltam, azért nem. Kizárólag. Igaz, azt gondolhatták, hogy nem jövök ma sem dolgozni.
Most olvastam, hogy névnapot csak a bunkók köszöntgetnek:
„Az átkosban, a vállalati bulikban a kötelező jókívánságok, a ma végre engem is észrevesznek érzéséből fakadó jópofizás...”
„Jaj, milyen szép a hajad, milyen jól áll! Olyan vagy tisztára, mint egy titkárnő! A Lomonoszov Egyetemen!”
Hogy feldobja az embert ebédelés közben a betoppanó kolléga jókedve :D :D
FODOR ÁKOS • XÉNIA
Ne csúsztasd-kúsztasd a lábad:
léptesd!
— Csak Ép Lélek _körül_ járhat
ép test.
… … … … …
múlt 7vége :)
Örkény István • Fasírt
A megdarált húst összedolgozzuk tojással, tejbe áztatott zsömlével, sóval, borssal, és forró zsírban vagy olajban húspogácsákat sütünk belőle.
Figyelem: Nekünk, emlősöknek nem mellékes kérdés, hogy mi daráljuk-e a húst, vagy bennünket darálnak-e meg.
Gyuricza :)
Hogyan gyakoroljunk hatékonyan bármit?
Bármilyen készség elsajátítása gyakorlást igényel.
Teljesen mindegy, hogy célbadobás, maszturbálás vagy hangszertanulásról van szó.
A gyakorlás nem más, mint egy cselekvés megismétlése annak fejlesztése céljából, ami segít, hogy az adott tevékenységet könnyebben, gyorsabban és magabiztosan teljesítsük.
De mi is történik az agyunkban amikor gyakorlunk?
Agyunkban (leegyszerűsítve) kétféle idegszövet található: szürkeállomány (substantia grisea) és fehérállomány (substantia alba). A szürkeállomány az agyban lévő információkat dolgozza fel, jeleket és érzékszervi ingereket irányítva az idegsejtek felé, míg a fehérállomány többnyire zsírszövet szerű anyagból és idegrostokból áll. Ahhoz, hogy testünk mozogni tudjon, az információnak az agy szürkeállományából a gerincvelőn keresztül az axonoknak nevezett idegrostláncon keresztül az izmainkig kell eljutnia.
Mit történik gyakorlás során?
Hogyan hat a gyakorlás vagy az ismétlés agyunk belső működésére?
A fehérállományban található axonok egy mielin nevű zsíranyaggal vannak burkolva. A fehérállomány színét az axonok fehéres burka, a mielinhüvely okozza. Úgy tűnik, hogy ez a mielinborítás vagy szigetelés az, ami a gyakorlat során megváltozik, pontosabban ez egy mechanizmus a sok közül.
A mielin hasonló az elektromos kábelek szigeteléséhez. Megakadályozza az agy által használt elektromos jelekből származó energiaveszteséget és hatékonyabban mozgatja azokat az idegpályákon. Néhány újabb, egereken végzett tanulmány azt sugallja, hogy egy fizikai mozgás megismétlése megnöveli az axonokat szigetelő mielinhüvely rétegeit. És minél több réteg van, annál nagyobb a szigetelés az axonláncok körül, egyfajta szupersztrádát képezve az agyat az izmokkal összekötő információ számára. Tehát, bár sok sportoló és előadó az izommemóriának tulajdonítja sikereit, maguknak az izmoknak nincs igazán memóriájuk.
Inkább az idegpályák mielinizációja lehet az, ami ezeknek a sportolóknak és előadóknak előnyt jelent a gyorsabb és hatékonyabb idegpályákkal. Számos elmélet létezik, amely megpróbálja számszerűsíteni a gyakorlatban eltöltött órák, napok, sőt évek számát, hogy egy készség elsajátításához szükséges.
Annyi biztos, hogy a gyakorlás fontos szerepet játszik a myelinizáció folyamatában. Ha rendszeresen gyakorolsz egy adott készséget vagy mozgást, akkor az agyad képes növelni azokat a myelinburkolatokat, amelyek az adott idegi útvonalakat körülveszik. Ez a folyamat segít javítani a mozgáskoordinációt, az érzékelést és az információfeldolgozást.
Agyunk a használati minta alapján képes felépíteni az új idegi kapcsolatokat és növelni a mielinburkolatot azon a területen, ahol az adott mozgást vagy készséget gyakoroljuk. Egy jó példa erre a zongorajáték, amelyhez az ujjak finommotoros mozgása szükséges. Azok a zongoristák, akik intenzíven gyakorolnak, nagyobb mielinburkolatot fejlesztenek ki az ujjaik idegi útvonalain, ami javítja a játék sebességét és pontosabbá teszi az ujjmozgásokat.
Ez azt jelenti, hogy amikor gyakorolsz, nemcsak az idegi kapcsolatok erősödnek meg az agyadban (minél többet gyakorolsz, annál könnyebbé és automatikusabbá válik a készség), hanem új idegi kapcsolatok is kialakulnak, és ezek a kapcsolatok erősebbé és hatékonyabbá válnak, lehetővé téve a könnyebben és gyorsabban.
De nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt sem, hogy ez a folyamat az izommemória kialakulásához is vezet. Amikor gyakorolsz egy fizikai készséget, az agyad fejleszti az úgynevezett »izommemóriát«. Ez azt jelenti, hogy az izmok koordináltabbá és hatékonyabbá válnak a készséghez szükséges mozgások végrehajtásában, aminek az alapja, hogy egyszerre áll be változás az idegrendszerben és az ismétlésben gyakorolt izomcsoportokban.
Bár még nem tudunk mindent, magabiztosan úgy tűnik, hogy a mesteri tudás nem csupán a gyakorlással töltött órák mennyiségén múlik.
Ezt befolyásolja a gyakorlat minősége és hatékonysága is.
Tehát hogyan gyakoroljunk hatékonyan bármit?
♦ A hatékony gyakorlás következetes, intenzív, és olyan területeket vagy gyengeségeket céloz meg, amelyek az egyén jelenlegi képességeinek határán vannak. ♦
Annak érdekében, hogy fejlődj, először fontos a reális önismeret és az hogy világos célokat határozz meg. Ha ez megtörtént és felállítottunk mérhető, konkrét és reális célokat, amelyek segítenek nyomon követni fejlődést, ez segíteni fog abban, hogy a lent felsorolt megközelítést alkalmazzuk.
Íme pár vezérelv, amit érdemes szem előtt tartani
1 • Koncentrálj az aktuális feladatra:
Minimalizáld a lehetséges zavaró tényezőket. Számítógép/laptop/tablet vagy a TV kikapcsolásával és a mobiltelefon repülőgép üzemmódba helyezésével már csodát tettünk. Egy tanulmányban a kutatók 260 tanulót figyeltek meg. Átlagosan ezek a diákok egyszerre csak hat percig tudtak adott feladaton maradni. A legtöbb zavaró tényező a laptopok, okostelefonok és különösen a Facebook volt.
2 • Kezdd lassan vagy lassítva.
Bármilyen dal lejátszható, akármilyen laikus számára egy erősen csökkentett tempóban. Sőt azt is lehetne mondani, hogy valaki, aki nem ismer egy hangszert is le tud játszani egy darabot, csak ez sokkal tovább tart és élvezhetetlen lesz, mivel elveszik a ritmus. De a hangok egymásutániságát lehozza. És ha a koordináció ismétlésekkel épül ki és a a személy fokozatosan növeli a (minőségi) ismétlések sebességét, nagyobb esélye van a szekvencia helyes végrehajtásra.
Tanulmányok kimutatták, hogy sok élsportoló, zenész és táncos heti 50-60 órát tölt a mesterségével kapcsolatos tevékenységekkel. Sokan a hatékony gyakorlás érdekében a napi idejüket úgy osztották be, hogy többször rövidebb ideig és intenzívebben tudjanak gyakorolni.
3 • És végül gyakorolj az agyadban.
Kicsit meglepő, de számos tanulmány azt sugallja, hogy ha egyszer már létrejött egy fizikai mozgás, azt pusztán elképzelve meg lehet erősíteni. Festőknek is szokták azt javasolni, hogy mentálisan rajzoljanak le fejben (modell nélkül) egy emberi testet, és azokat a részleteket, amiket homályosan tudtak csak felidézni ezt követően figyeljék meg a hiányterületeket egy élő modellen, így alakítva ki egy stabil belső testreprezentációt. Egy tanulmányban 144 kosárlabdázót osztottak két csoportra. Az A csoport fizikailag gyakorolta az egykezes szabaddobásokat, míg a B csoport csak mentálisan gyakorolta azokat. Amikor a kéthetes kísérlet végén tesztelték őket, a középhaladó és a tapasztalt játékosok mindkét csoportban közel azonos mértékben fejlődtek.
Ha ezt a 3 dolgot szem előtt tartjuk az segít elérni a legfontosabb állapotot: motiváltnak maradni. Ha érezzük az énhatékonyságot és beállítunk jutalmakat a reális célok mentén, ünnepeljük meg ezeknek az elérését, ez segíteni fogja hogy hosszútávon fennmaradjon a viselkedésünk és mesteri szintre emeljük a gyakorolt képességet.
Ahogy a tudósok közelebb kerülnek agyunk titkainak megfejtéséhez, a hatékony gyakorlatok megértése csak javulni fog. De ez nem fogja kiváltani azt (ahogy fent is olvastad), hogy neked le kell most tenni a Facebookot és neki kell állni gyakorolni azt amit eddig halogattál.
Hogyan gyakoroljunk hatékonyan bármit?
:D :D
Nagyon fontos, hogy ha krónikus beteg ismerősöd vagy családtagod van, ne hagyd elszigetelődni, különösen akkor, ha az állapota kifejezetten hajlamosíthat erre (ilyenek például az emésztőrendszeri megbetegedések, mozgásszervi problémák, de a szégyen megélése miatt a bőrt érintő betegségek is). Nem kell erőltetned a találkozást, de ne feledkezz meg arról, hogy rendszeres időközönként „becsekkolj”! Egy telefonhívás, vagy egy érdeklődő üzenet is rengeteget jelenthet ilyenkor.
Partizán • Az ínség zavara
„Hé algoritmus, ez k**v@ jó volt!”
© Partizán
Saly Noémi művelődéstörténésszel, a Partizán az Ínség Zavara című főzőműsorában megszólaló szakértőjével a társadalom és a táplálkozás viszonyáról Fejes Réka beszélgetett.
Remind magazin
A tizenkét éves butatelefonommal nagyonbrutál képeket lehetett lőni.
…és ezután 10 perccel hétágra sütött a nap. De negyedórás váltásban egész nap. Itt a tavasz :)
Miként segíthetünk,
ha egy családtagunk, barátunk vagy ismerősünk nehéz időket él meg
1. Ne akarja siettetni a folyamatot, hogy a szeretett személy minél előbb rendbe jöjjön.
2. Mielőtt konstruktív megoldásokat kezdene ajánlgatni, hallgassa meg, próbálja megérteni a bajba került ember fájdalmát.
3. A legnagyobb segítség, amit adhat, a saját ideje, jelenléte.
4. Viselje el a másik ember szenvedését, ne akarja mindenáron megvigasztalni.
5. Viselje el a saját tehetetlenségét.
6. Legyen tisztában azzal, hogy a harag a veszteségre adott reakció. Nem ön az oka, legyen elnéző, ha önt találja célba.
7. Ha szükséges, ajánlhat csoportos vagy egyéni szaksegítséget, de ne erőszakoljon semmit.
8. Ne kerülje el bajbajutott barátját, még ha nehéz is szembesülnie a tragédiájával.
Singer Magdolna gyásztanácsadó
Megérkezett az első idei légy :)
Körülnézett, köszönt és távozott :)
január 22., a magyar kultúra napja
„Uram, nem csodákért és látomásokért fohászkodom, csak erőt kérek a hétköznapokhoz.
Taníts meg a kis lépések művészetére!
Tégy leleményessé és ötletessé, hogy a napok sokféleségében és forgatagában idejében rögzítsem a számomra fontos felismeréseket és tapasztalatokat!
Segíts engem a helyes időbeosztásban!
Ajándékozz biztos érzéket a dolgok fontossági sorrendjében, elsőrangú vagy csak másodrangú fontosságának megítéléséhez!
Erőt kérek a fegyelmezettséghez és mértéktartáshoz, hogy ne csak átfussak az életen, de értelmesen osszam be napjaimat, észleljem a váratlan örömöket és magaslatokat!
Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az életben mindennek simán kell mennie! Ajándékozz meg azzal a józan felismeréssel, hogy a nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó ráadásai, amelyek révén növekedünk és érlelődünk!
Küldd el hozzám a kellő pillanatban azt, akinek van elegendő bátorsága és szeretete az igazság kimondásához! Az igazságot az ember nem magának mondja meg, azt mások mondják meg nekünk.
Tudom, hogy sok probléma éppen úgy oldódik meg, hogy nem teszünk semmit. Kérlek, segíts, hogy tudjak várni! Te tudod, hogy milyen nagy szükségünk van a bátorságra.
Add, hogy az élet legszebb, legnehezebb, legkockázatosabb és legtörékenyebb ajándékára méltók lehessünk!
Ajándékozz elegendő fantáziát ahhoz, hogy a kellő pillanatban és a megfelelő helyen – szavakkal vagy szavak nélkül – egy kis jóságot közvetíthessek!
Őrizz meg az élet elszalasztásának félelmétől! Ne azt add nekem, amit kívánok, hanem azt, amire szükségem van!
Taníts meg a kis lépések művészetére!”
Antoine de Saint-Exupéry • Fohász
Frida Kahlo • Szabó T. Anna • Napló
Ez mostanában ugrott a szemem elé… Nem most először, de milyen régmúltnak tűnik, amikor szó volt róla. És azóta mennyi minden történt. Illetve, nem sok, csak az időben nagyon messzinek tűnik.
Akkor nem is olvastam róla semmit, csak simán meg akartam venni, tudatlanul. Most, hogy már nem vagyok tudatlan, pláne szeretném :)
Van egy csomó könyvem, amit még nem olvastam…
Fodor Ákos • Szélcsend
hommage à M. B.
Hát itt vagyunk, és jól, te is, én is.
Utóbb persze meg fogunk halni
s minden bizonnyal másutt - te is, én is.
Szép a simogatás, az összemosolygás;
szebbet nem is tehetnénk, tegyük hát
addig is, míg itt vagyunk - te is, én is - :
simogassuk egymást, mosolyogjunk össze,
tudva, amit tudunk, te is, én is.
Fodor Ákos • Aranykorok
Amikor mindegy:
ki simogat és miért
– csak simogasson.
Olvasok is,
nemcsak firkálok:
- Sorskönyv nélkül
- Bhakti Kutir
- Angelika
- Szabó Levente
- A test beszél
- Mai Manó Ház – blog
- zwoelf
- Győri Napilap
- Dragomán György
- átlátszó
- Laborczi Dóra
- Pszihó for jú