Albert Kapr:
101 tétel
a könyvtervezéshez
A Műszaki Könyvkiadó 1978-as kötete alapján.
Fordította: Beck Péter.
Általában
- A könyvtervezés feladata háromszoros: hatásosan és értelemszerűen
kell közvetítenie a szöveget és ezzel a szerző szándékát, meg kell
felelnie az olvasónak, és végül szép könyvet kell létrehoznia, anélkül,
hogy a tervezés szépségének szándéka előtérbe tolakodna.
- Aki a könyv megtervezésének felelősségét vállalja, legyen az grafikus,
műszaki szerkesztő, nyomdász vagy valamiféle más könyvalkotó, jól
teszi, ha előbb elolvassa a szöveget, pontos elképzelést alkot magának
a szerző szándékáról, az olvasók várható köréről és az irodalmi műfajról,
amelybe a szöveg sorolható. Ez a kézirat megmunkálásának egész folyamatában
lebegjen a szeme előtt, nehogy öncélú megoldások ellentétbe kerüljenek
a szöveg mondanivalójával.
Alak
- A könyv céljából és abból a törekvésből, hogy használója jól kezelhesse,
adódik az alakja. A könyv lehetőleg legyen könnyű és ne legyen szükségtelenül
nagy. Olyan könyvek alakjának meghatározásakor, amelyeket folyamatos
olvasásra szánunk, az optimális sorszélességből indulunk ki. Ez 9
vagy 10 pontos betűfokozat esetében 18…22 ciceró. Ebből 11
vagy 12 cm-es lapszélesség adódik. Ha a szélesség és a magasság között
szép arányt keresünk, akkor az aranymetszet kínálkozik, a 11×18,
11×19 vagy 12×20 cm-es alakok. (A magyar szabványos alakok közül
ezt legjobban az FR5 közelíti meg.)
- Tudományos és szakkönyvek számára, hogy a gyakran széles táblázatok,
képletek és ábrák elférjenek, sokszor szélesebb alak szükséges. Ilyenkor
a 2 : 3 arány javasolható. Ilyen a 14×21, 16×24 vagy 18×27
cm-es alak.
- Képes könyvek alakja a képek jellegéhez és méretéhez igazodik.
Ha a képeknek mintegy fele álló és a másik fele fekvő, akkor a négyzeteshez
közelálló alak ajánlható, amely azonban optikailag akkor kelt jó
hatást, ha kissé magasabb, mint amilyen széles, pl. 21×24 vagy
24×27 cm.
Papír
- A papír száliránya a könyv gerincével párhuzamos legyen. Keresztszálirányú
papírok csökkentik a könyv használhatóságát; a könyv rosszabbul lapozgatható,
becsukáskor szétfeszül, és idő előtt elveszti tetszetős külsejét.
- Folyamatos olvasás céljára a papír enyhe elefántcsont színezése
kellemesebb, mint a vakító fehér. Még középfinom, vagyis fatartalmú
papírok esetében is helyénvaló a papír anyagának alig észrevehető
elefántcsont- vagy tojáshéjszínezete. Meleg alapszínen jobban lehet
olvasni, mint hideg fehéren.
- A papír felületi minősége is jelentős az olvasás szempontjából.
A legkedvezőbbek a kellemes tapintású gépsima vagy enyhén simított
papírok, mivel a szita- és a vezetőoldaluk között csekély a különbség.
- A krétázott, azaz műnyomópapírok beeső mesterséges fényre csillognak,
ezért zavarják a folyamatos olvasást. Képnyomtatás céljára készülnek,
tehát elsősorban művészeti és képes könyvek nyomtatására használhatók
fel. Illusztrált tudományos könyveket csak elkerülhetetlen esetben
készítsünk műnyomó papíron, jobb megoldás a műnyomó melléklet.
- A vékony papír alkalmazása könnyűvé és kellemessé teszi az olyan
könyvet, amely átlagos papíron súlyos és nehezen kezelhető volna.
Megfordítva, az egyébként túlságosan vékony kötet vastagabb papíron
vaskosabbnak hat.
- A papír minőségének, felületi tulajdonságainak, színezésének és
súlyának kapcsolódnia kell az irodalmi tartalomhoz. Rövid életű könyvekhez
nincs szükség famentes papírra. A felhasznált papír minőségétől függ
a könyv költsége, ezért a papír megválasztásakor figyelembe kell
venni az irodalmi műfajt.
- Az alkalmazott betű is összefügg a papírral. Simított papírokhoz
inkább a klasszicista antikva, testesebb papírokhoz inkább a reneszánsz
antikva illik.
Betű
- A könyvtervezés legfontosabb eleme a betű. Feladata, hogy olvashatóvá
tegye a szöveget. Úgy olvasunk, hogy a betűk és szavak képe útján
felismerjük hangértéküket és jelentésüket. Olvasáskor többnyire nem
érzékeljük a betű képiességét; a szem előrehaladása a sorban közvetlen
szellemi reakciót vált ki. A betű esztétikai benyomása azonban nemcsak
az olvasás szüneteiben és a lapozgatáskor érvényesül; segítheti vagy
akadályozhatja az olvasást.
- Folyamatos olvasás céljára felnőttek számára a 9 vagy 10 pontos
fokozat a legmegfelelőbb betűnagyság. 8 pontos fokozat esetében a
szem túl hamar elfárad. 12 pontos vagy ennél nagyobb fokozatok esetében
a szem a szokásos olvasási távolság látószögéből egyszerre kevesebb
betűt érzékelhet. Terjedelmesebb szövegmennyiségeknek 6 vagy 7 pontos
fokozatból való olvasása árt a szemnek, éppen ezért kerülni kell
hosszabb szövegeknek kis fokozatból való szedését.
- Gyermekek számára az első olvasmány betűje 36 pontos, és még az
első iskolaév végén is 16 pontos legyen. A másodiktól a negyedik
iskolaévig 14 vagy 12 pont a megfelelő. Gyenge látású és idősebb
emberek részére olvasás-egészségügyi okokból szintén nagyobb betűfokozatok
ajánlatosak.
- Verzális és félkövér betűből szedett szövegek lassabban olvashatók,
mint a szokásos kurrens antikvából szedettek. Verzális vagy félkövér
szedést ezért csak rövid szövegekhez vagy kiemelésekhez használjunk.
- A betű típusa és jellege a szöveg tartalmának és követelményeinek
feleljen meg. Minden betű bizonyos asszociációkat ébreszt: lágy vagy
szigorú, érzelmes vagy racionálisan hangsúlyos lehet. A reneszánsz
antikva inkább regényhez, a klasszicista antikva viszont tudományos,
míg a groteszk műszaki könyvhöz alkalmas. A tervező a nyelv, a történelmi
vagy földrajzi vonatkozás és az olvasók valószínű köre szerint differenciálhat.
A betű helyes megválasztása jelentős a könyv szépsége szempontjából.
Sorszélesség
- A legkedvezőbb sorszélesség 9 vagy 10 pontos fokozat esetében kb.
18…22 ciceró, vagyis 8…10 cm. Nagyobb fokozatok esetében
a sorok legyenek szélesebbek, kisebbek esetében keskenyebbek.
- Tudományos művekben, széles képletek és táblázatok esetén, a sorok
akár 28 ciceró szélesek is lehetnek.
- Ennél is szélesebb sorok olvasása közben a fejet ide-oda kell mozgatni,
és ez az olvasónak kényelmetlen. Viszonylag keskeny sorok (14 ciceró
alatt) gyakori és rossz elválasztásokat, csúnyán nagy és egyenetlen
szóközöket okoznak, vagy szabad soros szedést tesznek szükségessé.
Az ideális sorban átlagosan 50…60 betű fér el.
- Ha széles ábrák vagy táblázatok széles szedéstükröt kívánnak, kedvezőbb
a két- vagy több hasábos elrendezés.
Kizárás
- A normális szóköz mértéke egyharmad négyzet. Keskeny betűk esetében
a szóköz szűkebb, szélesebbek esetén bővebb lehet.
- A sorok kizárásakor optikailag egyenlő szóközökre kell törekednünk,
tekintetbe véve egyes betűk nem nyomó térközét.
- A határozott körvonalú, négyszögletes szedéstükör, amelyben a sorok
egyenlő hosszúak, Gutenberg óta a prózai szövegeknek könyvszerű szedésmódja.
Versek esetében a sorok elöl többnyire egységesen egymás alatt kezdődnek,
hátul pedig különböző hosszúságúak. Ez a versek számára helyes soresés
alkalomadtán prózára is alkalmazható, főleg azért, hogy a különösen
keskeny hasábok rossz szóelválasztásait elkerüljük. Ezt nevezzük
szabadsoros szedésnek. Átlagos, folyamatos olvasásra szánt könyvben
azonban a szabad soros szedés ritkán jó.
Sorok ritkítása
- Kompressz, azaz szorosan egymás alá szedett sorokat nehezebb olvasni,
mint a mérsékelten ritkítottakat. 10 pontos fokozat és átlagos sorszélesség
esetében a szokásos ritkítás 2 pont, a betű és a rendelkezésre álló
hely vagy papír szerint azonban 1 vagy 3 pont is lehet. A ritkítás
eldöntésekor a margóviszonyokat is figyelembe kell venni.
Kiemelés
- A legcélszerűbb és legszebb kiemelési lehetőség a folyó szövegben
a szövegbetű saját kurzívja.
- A kiemelés másik lehetősége a kis kapitálisból (kapitälchenből)
való szedés. Kis kapitálist lehetőleg ne ritkítsunk. Nagybetűs szavakhoz
kis kapitálisból való szedés esetén is a megfelelő verzálist kell
alkalmazni. Tudományos könyvek folyó szövegében a személynevek kis
kapitálisból szedhetők.
- A harmadik kiemelési lehetőség a szövegbetű félkövérje. Félkövérből
szedett szövegrészek azonban az egyenletes szürke foltból erősen
kilépnek. Félkövér kiemelést ezért célszerűen és az egész szedéshez
képest megfelelő arányban használjunk. Fontos didaktikai szerepe
van a tankönyvekben.
- A további kiemelési lehetőségek, a verzális szedés, a kurzív és
félkövér verzális, az aláhúzás és a kövér vagy eltérő típusú betű
használata, valamint nagyobb betűfokozat alkalmazása zavarja az oldal
szürke foltját. Ezek csökkentik a lineáris olvasást, ezért csak nagyon
indokolt esetekben, pl. didaktikai szempontból alkalmazzuk őket.
- A betűk ritkításával való kiemelés zavarja az olvasás ritmusát,
elvonja, csorbítja a figyelmet, továbbá csökkenti a szürke folt hatását.
Kurrens betűk ritkítását vagy spacionálását csak akkor szabad alkalmazni,
ha más kiemelési lehetőség nem áll rendelkezésre. Mindenképpen kerüljük
azonban a folyó kézírásból származó kurzív kurrens ritkítását.
Címek
- Folyamatos szövegben elegendő, ha a címeket üres sorral vagy észrevehetően
nagyobb térközzel hangsúlyozzuk. A címek fontosságának foka szerint
a szövegbetű kurzívját, félkövérjét, a szövegbetű fokozatának egalizált,
illetve ritkított verzálisát vagy nagyobb betűfokozatot vehetünk
igénybe.
- Tudományos és szakkönyvekben, amelyekben sok a különböző értékű,
szöveg közötti cím, gyakran jobb a szöveg közötti címek eltérő jelentőségét
a tizedes számozással érzékeltetni, mint pusztán különböző betűfokozatokkal
és kiemelésekkel.
- A címek a fölöttük és alattuk levő térközzel együtt több üres sor
helyét foglalják el. A cím utáni első szövegsor tartson regisztert,
azaz a szemben levő oldal megfelelő sorával vonalban kell állnia.
- Belső címeket és fejezetcímeket szedhetünk szimmetrikusan vagy
aszimmetrikusan, valamint alkalomadtán más típusból is. A tipográfiai
döntést a könyv tartalma és célja határozza meg.
Szín
- A hangsúlyozás egyik módja egy második színnel való kiemelés. Ezzel
azonban csínján kell bánni. A kiemelő szín feleljen meg a könyv tartalmának,
és legyen összhangban a papír, valamint a fekete festék színértékével.
Díszítő színként a rozsdavörös, a borvörös, a türkizkék és az óarany
vált be.
Behúzás
- Az egyes fejezeteket a bekezdések úgy tagolják, ahogyan a központozás
a mondatokat. Minden bekezdés behúzással kezdődik, amelynek értéke
többnyire egy négyzet. Ha valamelyik bekezdés utolsó sora a tükör
jobb széléig ér, a behúzás az új bekezdés egyetlen jelölése. A könyv
első sorában vagy egy új fejezet, ill. üres sor utáni első sorban
nincs szükség behúzásra.
Szedéstükör
- A szedéstükör a választott könyvalaktól függ. Az oldalmagasság
álljon harmonikus viszonyban a sorszélességgel.
- A fehér margók megóvják az olvasó szemét attól, hogy valami nyugtalan
alap elterelje, továbbá lapozásra és jegyzetelésre használhatók.
A belső margók keskenyebbek lehetnek, mivel itt a bal és a jobb oldal
belső margója összetalálkozik. A nyitott könyv két oldala mindig
együttesen hat, oldalpárként, ezért ajánlatos, hogy a külső margók
szélessége közel álljon a belső margók összegéhez. Vastag könyvek
belső margójánál ügyelni kell arra, hogy a szedéstükör ne kerüljön
a kötés okozta domborulatba, mert ez nagyon megnehezíti az olvasást.
- A margók szélessége a könyv céljához, a választott betűhöz és a
sorok térközéhez igazodik. Zsebkönyvek margóinak szélessége legalább
10 mm legyen. Vékony vonalvezetésű betű és tág térköz alkalmazásakor
a margók szélesebbek legyenek, mint erőteljes betű és csekély térköz
esetében.
- Történelmi tapasztalatok a következő margóviszonyokat teszik ajánlatossá,
hogy ha a papír kihasználása
|
70% |
60% |
40% |
belül |
3 |
3 |
2 |
felül |
3 |
4 |
3 |
kívül |
3 |
5 |
4 |
alul |
5 |
6 |
6 |
Más margóviszonyok is lehetségesek, de legyenek világosak és harmonikusak.
Oldalszámok
- Az oldalszám általában a könyvoldal alsó margóján oldalt vagy középen
áll, a szöveg utolsó sorától egy sorral elválasztva. Elegendő, ha
az oldalszámot a szövegbetű számaiból szedjük. A címnegyed a tartalomjegyzékig
és az impresszum (kolofon) a számozásba beszámít, de nem kap oldalszámot.
- Ha az oldalszám állítására más helyet vagy nagyobb fokozatú számot
választunk, ügyelnünk kell arra, hogy az oldalszámok lapozgatáskor
megtalálhatók legyenek és olvasáskor ne zavarják a figyelmet.
Élőfej
- Az élőfej tudományos könyvekben megkönnyíti egy-egy szöveghely
megtalálását, általában az oldal felső margóján áll. Kis kapitálisból
vagy a szövegbetű kurzívjából szedjük. A szövegbetű fokozatából szedett
oldalszám többnyire a tükör külső szélén, az élőfejjel egy sorban
áll. Az élőfej lehet egy fokozattal kisebb, és a szövegtől egy üres
sor vagy még egy vonal is elválasztja.
- Széles alsó margójú könyvekben az élőfej az alsó margóba is kerülhet,
az oldalszámmal azonos magasságba.
Tördelés
- Az oldalak általában egyenlő magasak, vagyis ugyanannyi szövegsort
tartalmaznak. Lehetőleg el kell azonban kerülni, hogy kimenetsor
új oldal élére kerüljön. Ha nincs rá lehetőség, hogy az ilyen sort
áttördeléssel behozzuk, szükség esetén valamelyik oldal egy sorral
magasabb vagy alacsonyabb lehet. Ez a szabály különösen fényszedés
esetén helyénvaló.
Szavak elválasztása
- Nem szép, ha egymás alatt háromnál több elválasztás áll.
- Bal oldal alsó sorában szükség esetén elfogadható az elválasztás.
Jobb oldal alján kerülni kell.
Lábjegyzetek
- A lábjegyzeteket a szövegbetűnél egy vagy két fokozattal kisebből
szedjük, és a szöveghez optikailag hasonlóan ritkítjuk. A lábjegyzeteket
a szövegtől egy üres sorral vagy ezenkívül még egy sorszélességű
tompafinom vonallal is elválasztjuk. A szedéstükrön belül állnak
néhány szövegsor helyén, amelyeket a következő oldalra tördelünk.
- A lábjegyzeteket a vezérszóhoz szorosan csatlakozó, felső állású
törtszámmal jelöljük meg. Ugyanezt a számot a lábjegyzetben a szám
mellé pontot szedve ismételjük meg. A jegyzetszövegben felső állású
törtszámok túlságosan kicsinyek, a jegyzetszám mellé zárójelet szedni
felesleges.
Széljegyzetek
- A széljegyzeteket a szövegbetű típusából vagy kurzívjából, egy
vagy két fokozattal kisebből szedjük. És a külső margóra állítjuk,
optikailag a szöveghez hasonlóan ritkítva. A széljegyzet első sorának
a szöveg vonatkozó sorával vonalban kell állnia. A széljegyzeteket
általában egy ciceróval választjuk el a szövegtől, és a szöveg felőli
oldalra zárjuk. A széljegyzetnek a szövegtől való távolsága függ
a szöveg betűfokozatától és ritkításától.
Táblázatok
- A táblázatokat szedjük legegyszerűbben és legáttekinthetőbben.
Befoglalásukra gyakran elegendők a tompafinom vízszintes vonalak,
a hasábokat elválasztó függőleges vonalak a hasábok pontos egymás
alá állításával feleslegessé tehetők. Számokként fél négyzet széles,
kurrens (ugrálós) számok használhatók, betűként a szövegbetű a leghelyénvalóbb.
A táblázatok fejét általában kisebb fokozatból szedjük. Ha a könyvben
kevés a táblázat, gondoljuk át, nem lehet-e oszlopos szedéssé átalakítani.
Illusztrációk
- Az ábrák és illusztrációk legyenek összhangban a tartalommal vagy
a szöveggel, ezért optikailag és művészileg megfelelő kapcsolatban
kell lenniük a könyv tipográfiájával.
- Az ábrákat a könyv oldalpárjaival kell összehangolni. A képtáblákat
lehetőleg a szedéstükör alakjára méretezzük, vagy – ettől erősen
eltérően
– a papír alakjához igazítsuk, tehát körös-körül egyenlő margókkal
lássuk el vagy futtassuk ki.
- Az illusztrációk, táblák, a könyvben elszórt rajzok, címkék, fejlécek
stb. szürke foltja harmonizáljon a tipográfiával, vagy alkosson érdekes
ellentétet.
- A betűk vonalvezetését és kifejező értékét is összhangba kell hozni
az illusztrációkkal. Az illusztrátor dolgozzon együtt a tipográfussal,
és vegyen részt a mintaoldalak rögzítésében.
- A könyv legfontosabb részét, a szöveget, amelyből a könyv tervezésekor
alapvetően ki kell indulni, a címív és a függelék keretezi. A címívet
és a függeléket ugyanolyan jellegűen kell kialakítani, mint a szövegrészt.
Címív
- A címív részei: a szennycím az 1. oldalon, a főcím a 3. oldalon,
a tartalomjegyzék az 5. oldalon és az előszó a 7. oldalon. A sorrend
eltolódhat, ha az 5. oldalra ajánlás kerül, vagy ha a tartalomjegyzék
kettőnél több oldalból áll. (Vagy a könyv végére kerül. – A
fordító.)
Szennycím
- A szennycím előlegezze szerényen a főcímet. Elegendő, ha a szövegbetűből
vagy verzálisból a szedéstükör élén egy, esetleg két sorban megadja
a szerző nevét és a címet. Szennycím helyett használhatunk egy kis
nyitórajzot, emblémát vagy más grafikát. A szennycímoldal teljesen
üres is maradhat.
Főcím
- A főcím a szöveg kapuja, ugyanakkor egyértelmű bibliográfiai adatokat
kell közvetítenie. A címoldalon a következő adatokat kell feltüntetni:
a szerző nevét, esetleg tudományos fokozatát, a mű címét, esetleg
alcímét, a kiadó nevét, a kiadás helyét és a kiadás évét.
- A főcím több alkalmat nyújt a tipográfusnak, hogy megmutassa képzelőerejét
és tervező tehetségét, mint a könyv bármely más része. A főcím összhangját
a szövegrésszel úgy valósíthatjuk meg, hogy a kiadó megjelölését
és az esetleg szükséges alcímet a szövegbetű fokozatából szedjük.
A szerző neve egy vagy több fokozattal nagyobb betűtípusból alakítható
ki, általában a legnagyobból a mű címét tervezzük. Ezek az arányok
azonban változhatnak, ha pl. egy klasszikus író műveinek kiadásáról
van szó, akkor uralkodó helyet kaphat a szerző neve.
- Összegyűjtött művek több kötetes kiadása esetében helyénvaló lehet
a kettős címoldal. Ilyenkor a 2. oldalon többnyire valamennyi kötetben
azonos adatok állnak, a 3. oldalra pedig az egyes kötetek címe kerül.
Néha a mű címe is az 1. vagy a 3. oldalra kerül, a kötetcím pedig
a 3.-ra vagy az 5.-re.
- Minden címtervezéskor lehetőség van középtengelyes és oldaltengelyes
megoldásra. Mindkét változat egyformán jogosul. Regényekben inkább
a szimmetria, szakkönyvekben az aszimmetria kerül előtérbe. A tipográfiai
eszköz megválasztásában a mű tartalma a döntő. A szövegrésszel való
egységet meg kell őrizni.
- A főcímben egy-egy díszítő színt, címrajzot vagy egy más típusú
betűből szedett sort is elhelyezhetünk. A címoldal különleges gondosságot
igényel, emeli az egész könyv minőségét.
Címkép
- Régebbi művekben a 2. oldalon gyakran egy címképet (frontispiece)
találunk, a kötet elé helyezett grafikus ábrázolást, rézmetszetet,
képtáblát vagy egész oldalas illusztrációt. Ezt a szép hagyományt
napjainkban a szerző portréjának vagy valami más illusztrációnak
közzétételével követi. A könyv egészének egységét akkor biztosítjuk
a legjobban, ha a 2. oldal képtábláját a szedéstükör nagyságára méretezzük.
- Némely szakkönyvben, ismeretterjesztő könyvben, de az irodalom
más fűfajába tartozó könyvben is felhasználják a 2. oldalt a cím
megtervezéséhez. Mivel a szem elé amúgy is oldalpár tárul, mindenképpen
kézenfekvő, hogy az egyébként üres 2. oldalt egy vagy több sor odahelyezésével
vagy egy illusztrációval bekapcsoljuk a főcímbe.
Copyright megjelölése
- A copyright megjelölése és az impresszum általában a 4. oldalra
kerül, ez a szokásos helye, mégis meg kellene gondolni, hogy jogi,
kereskedelmi és műszaki adatok a főcím után és a szövegrész kezdete
előtt ellene mondanak annak, hogy az olvasó (kivált szépirodalmi
könyv esetében) a szövegre hangolódjék. Ezért célszerűbb a copyright
jelzést a lehető legszerényebben, a szövegbetűből szedett sorral
a szedéstükör alsó élén elhelyezni.
- Az impresszum csak végszükség esetén, például zsebkönyvekben vagy
tankönyvekben kerülhet a 4. oldalra is a szövegbetű valamely kisebb
fokozatából szedve, ha ezzel terjedelemcsökkenés érhető el. Az impresszum
számára jobb hely a könyv vége. A 4. oldalon gyakran ún. kolofonoldalt
alakítunk ki. Ezen a könyv kialakításában részt vevő személyeket
(pl. fordító, illusztrátor stb.) tüntetjük fel.
Tartalomjegyzék
- A tartalomjegyzéket, amely regényekben többnyire szükségtelen,
az olvasó a szöveg olvasása előtt, azaz a címívben várja el. Olyan
esetekben, amikor az előszóban a könyv felépítését megmagyarázzák
és a tartalomjegyzéket megindokolják, ez utóbbi kerüljön az előszó
vagy bevezető után.
- A tartalomjegyzéket a lehető legáttekinthetőbben kell tagolni és
elrendezni. A legjobb a szövegbetűből vagy egy fokozattal kisebből
szedni.
- A tartalomjegyzék szedésében a szokásos és kevéssé szép kipontozás
helyett más módszerekkel is találkozhatunk. Olykor lehetséges, hogy
az oldalszámokat a fejezetcímek elé állítjuk. A tartalomjegyzéket
nem okvetlenül szükséges a szedéstükör szélességére szedni, ha jobb
elrendezést találhatunk.
- A tartalomjegyzék, a bevezető és az előszó címét ugyanúgy kezeljük,
mint a fejezetcímeket.
Szövegkezdés
- A szöveg, mint a könyv minden más fontos része, jobb oldalon kezdődik.
Függelék
- A tudományos könyvben nagy jelentőségű a függelék. Sorrendje a
következő:
- hivatkozások és magyarázó szövegek,
- jegyzetek és forrásmunkák,
- irodalomjegyzék,
- név- és tárgymutató.
- A függelék valamennyi részét rendszerint azonos betűfokozatból,
a szövegénél egy vagy két fokozattal kisebből szedjük. A jegyzetek,
a név- és tárgymutató, valamint az irodalomjegyzék címeit is ugyanúgy
kezeljük, mint a fejezetcímeket.
Jegyzetek
- A jegyzeteket a lábjegyzetekhez hasonlóan szedjük. A szövegrészben
azokat a szavakat, amelyekhez jegyzetek kapcsolódnak, folyamatos
számozású, rázárt, felső állású törtszámokkal látjuk el. Bonyolult
szövegekben, amelyekben lábjegyzetek és jegyzetek is vannak, a jegyzetek
számait folyamatos számozással a szövegfokozat szögletes zárójelbe
tett számaiból szedjük. A függelékben ezeket a számokat annak a betűfokozatnak
a számaiból ismételjük, amelyekből a jegyzetek szövegét szedtük.
Irodalomjegyzék
- A tudományos könyv irodalomjegyzéke a könyv használója számára
rendkívül jelentős, ezért szedését különleges gonddal kezeljük. A
szerzők vezeték- és keresztnevét kis kapitálisból szedjük. A felsorolt
művek, valamint a folyóiratok és könyvek címét kurzívból, a további
adatokat, a kiadót, a kiadás helyét és számát álló betűből szedjük.
Név- és tárgymutató
- A név- és tárgymutató, amelyet indexnek vagy regiszternek is neveznek,
viszonylag rövid sorokból áll, ezért ajánlatos a két- vagy több hasábos
elrendezése.
- A szövegre és a képekre való hivatkozások megkülönböztetésére a
szöveghivatkozásokat álló, a képhivatkozásokat kurzív számokból lehet
szedni.
- Ha valamelyik név vagy tárgy után annyi oldalszámot sorolunk fel,
hogy két vagy több sorra van szükség, akkor a második és a következő
sorokat fél négyzettel behúzzuk.
- A név- és tárgymutató keskeny hasábjait szabad sorokban szedjük.
Impresszum
- Az impresszum és a kolofon a kiadó nevét, a megjelenés évét, a
szerkesztő, az illusztrátor, a könyvtervező nevét, esetleg a védőborító
tervezőjét is, valamint az előállításban részt vett valamennyi nyomda
megnevezését tartalmazza. Kiegészítésképpen adjuk meg az alkalmazott
betűtípust és a papírt gyártó üzemet is.
- Az impresszum számára a legmegfelelőbb hely az utolsó oldal fej
vagy lábrésze, vagy ha az utolsó ívben üres oldalak vannak, az utolsó
előtti oldal fejrésze.
Nyomtatás
- Nyomtatáskor ügyelni kell a gondos egyengetésre, a szép- és hátnyomat,
valamint az egyes ívek közötti egyenletes színtartásra.
Előzék
- A kötött könyv könyvtestét az első és hátsó előzék fogja közre.
Előzékként lehetőleg tartós és színben a szövegpapírhoz, a táblaborítóhoz,
továbbá az oromszegélyhez illő papírt válasszunk.
- Az első és hátsó előzéket kétoldalasan illusztrálhatjuk, díszíthetjük
vagy megfelelő adatok céljára is felhasználhatjuk.
Könyvkötés
- A könyv fűzésére és kötésére alkalmazott eljárások függvénye az
előállítási költség. Olcsó és rövid életű könyvekre ugyanúgy szükség
van, mint tartós és drága könyvekre. Az olvasó érdekében azonban
szükséges, hogy a könyv minden része, beleértve az előállítási eljárásokat,
következetesen egyetlen célt elégítsen ki.
- A könyvet legjobban könyvkötő anyagokkal (papírral, vászonnal,
műanyaggal vagy bőrrel) borított kemény táblák óvják meg. A borítóanyag
megválasztásának, struktúrájának és színének jelentősége van a könyv
külseje szempontjából, és természetes, hogy itt is a mű tartalmából
és rendeltetéséből kell kiindulni.
- A fűzés és a kötés a sík papírívet plasztikus képződménnyé teszi.
Ebben az értelemben jelentős, hogy a gerinc egyenes vagy gömbölyített-e.
Az egyenes gerinc tömör és tárgyias hatású, vastag (kb. 25 mm-en
túli) kötetek esetében azonban azzal a veszéllyel jár, hogy bizonyos
használati idő után a könyvtest előredől. Ezért többnyire az enyhe
és egyenletes gömbölyítés a legmegfelelőbb.
- A tábla pereme körös-körül egyenlő legyen, és a könyvtestet ne
haladja megy 2 mm-nél többel, Különösen kellemesek a könnyű és hajlékony
kötéstáblák. Akárcsak a papír esetében, ügyelni kell a lemez helyes,
azaz a gerinccel párhuzamos szálirányára.
- A kötött könyv minőségét javítja a gondos beégetés, az egyenletesen
beragasztott oromszegély és az élmetszés is, továbbá a jelzőszalag
vagy az olvasójel.
- Ugyanúgy meg kell követelni a könyvkötészettől a felragasztott
előzék alatt áttetsző fűzővászon egyenes és keskeny vágását is.
- Ha a könyvre védőborító kerül, a kötés viszonylag egyszerű lehet.
A legnagyobb figyelmet a gerinc érdemli, mert ez látható a könyvespolcon,
és ennek szövege alapján keressük meg a könyvet a polcon. A gerincen
elegendő a szerző vezetékneve és a rövid cím. (A magyar szabvány
azonban előírja, hogy a gerincen a szerző ill. a szerzők teljes neve
és a könyv teljes címe szerepeljen, kivéve, ha nem fér el rajta. – A
fordító.)
Gerinc
- Elvileg minden 5 mm-nél szélesebb könyvnek gerincszöveget kellene
kapnia.
- Általában minden hosszanti gerincszöveg alulról fölfelé fut. Az
NDK-ban ezzel szemben a 30 cm-nél magasabb könyveknek, amelyeket
fektetve tesznek a könyvszekrénybe, gerincszövege felülről lefelé
fut. Hasonló nagyságú könyvek gerincszövegének egységes iránya döntő
fontosságú.
- Vastagabb könyvek gerincszövegét címkeszerűen ajánlatos nyomni.
Első tábla
- Mind a két táblára nem kell okvetlenül rányomni a címet, ajánlatos
azonban az első táblát egy címkével vagy valami egyszerű betűs vésettel
megjelölni.
Védőborító
- A védőborítónak kevésbé a könyv megvédése a feladata, inkább propagandaeszköz,
a könyvhöz illő kisplakát. Modern legyen, vonzó és hatásos, de mindig
a könyv szellemének és rendeltetésének feleljen meg.
- A védőborító füleit magyarázó vagy propagandaszövegek céljára használhatjuk
fel. Az elülső fülszöveg többnyire a könyv tartalmát ismerteti. A
hátsó fülszövegen gyakran a kiadó egyéb könyveit hirdetik, vagy a
szerző más műveit sorolják fel, stb. A fülön legcélszerűbb a szabad
soros szedést alkalmazni.
- A védőborító 1 mm-rel alacsonyabb legyen, mint a kötés, hogy a
behasadás veszélyét elkerüljük.
- A zsebkönyv, kartonkötés vagy a brosúra esetében a védőborító propaganda
feladatát a kötés veszi át. Mint a védőborító esetében, a hátsó fedél
itt is propagandacélokra használható fel. A zsebkönyv gerincén, akárcsak
a kötött könyv gerincén, jól olvashatóan meg kell adni a szerző nevét
és a könyv címét.
A könyv mint egész
- Befejezésül még egyszer utalni kell arra, hogy a könyv minden részét
egyetlen, egységes esztétikai elgondolással kell megtervezni. Minden
elemnek, betűnek, illusztrációnak, tipográfiának, színnek, kötésnek
és védőnek összhangban kell lennie egymással.